Dordogne 2015 – Monpazier

Een ietwat atypische vakantiedag voor ons want we gaan op bezoek bij onze goede vrienden die ook in deze streek logeren. De GPS liet weten dat we wel een rit van ongeveer 2 uur voor de boeg hadden om de 90 km tot ons punt van afspraak, Monpazier, af te leggen. In deze richting immers geen snelwegen beschikbaar, enkel lokale en departementale wegen.
Bij het vertrek hebben we het genoegen (*not*) om achter een colonne tractoren te zitten. Geluk bij een ongeluk: de karavaan wordt begeleid door de politie en na pakweg 5 km tuffen aan 20 km/u besluiten ze de voertuigen in de andere richting tegen te houden zodat een lange rij wagens de tractoren toch eens voorbij kan steken. Verder langs de weg richting Sarlat zien we trouwens nog meer landbouwvoertuigen staan (incl spandoeken) om zich bij de betoging aan te sluiten. Onderweg konden we wel andermaal genieten van mooie landschappen en kastelen.

Aangekomen in Monpazier is het ook druk maar dan wel gezellig druk, het is er immers markt. We worden al opgewacht aan de stadspoort en samen met onze vrienden flaneren we nog even langs de vele kraampjes en winkeltjes en laten ons verleiden tot enkele aankopen.

IMG_0946 IMG_0943

We lunchen op het marktplein waar onze gereserveerde tafel al door andere toeristen ingenomen bleek. We besluiten het toch maar niet aan ons hart te laten komen en nemen genoegen met een plekje in de schaduw. Het feit dat ze de laatste van de zes bestelde schotels ook vergeten waren en ondergetekende pas een maaltijd voorgeschoteld kreeg wanneer de rest van het gezelschap al quasi gedaan had met eten is ook niet meteen een pluspunt, maar we hebben het gezellig samen dus laten het blauwblauw.
Na het eten wandelen we nog even verder in het kleinste stadje van Frankrijk langs het hotel waar we misschien volgend jaar zouden kunnen logeren (mooie vooruitzichten) en drinken nog een koffie/milkshake bij een heel sympathieke en beetje gekke meneer.

Vervolgens rijden we met de wagen richting Bouillac. Inmiddels is het al behoorlijk heet geworden (ca 30°C) maar de bomen bieden voldoende schaduw en verkoeling. De rest van de middag vullen we met bijpraten, relaxen en lekker eten: een overheerlijke appeltaart, olijvenbrood, worst, kaas en groente, allemaal gekocht op de markt.

IMG_0952           IMG_0965

Rond 19u vertrekken we terug naar ons hotel om zeker te zijn dat we voor de invallende duisternis zouden aankomen (de laatste kilometers zijn immers in daglicht al voldoende uitdaging en deden we liever niet zonder enige vorm van straatverlichting). We zien nog net een mooie avondschemering.