Labyrinthus: het stadsspel en de film

Het leuke van schrijven voor Gentblogt is dat je al eens uitgenodigd wordt om iets uit te testen. Naar aanleiding van de lancering van een nieuwe jeugdfilm was er ook een digitaal stadsspel ontwikkeld. Of we geen zin hadden om het te komen uittesten. Ja hoor, natuurlijk! En dus trokken San en ik met onze dochters op een zonnige middag aan het begin van de zomervakantie naar het Gentse stadhuis.
In de trouwzaal werd de nieuwe film voorgesteld in aanwezigheid van de regisseur Douglas Boswell en een deel van de jonge cast, waaronder hoofdrolspeler Spencer Bogaert, Emma Verlinden, Nell Cattrysse en Pommelien Thijs. Naar aanleiding van de lancering van het film werd er dus ook een stadsspel ontwikkeld dat die dag voor het eerst zou worden gespeeld en dat samen met de cast (want die waren zelf ook best nieuwsgierig).

20140703_AV_Labyrinthus_stadhuis IMG_7543
We kregen van de organisatie de vraag of we het zagen zitten om samen met de jonge acteurs en de regisseur in één groepje te zitten en dat vonden we uiteraard geen enkel probleem, wel integendeel.
In de film Labyrinthus moet de veertienjarige Frikke een code vinden om zijn vrienden te redden uit een computerspel. Die zijn daar toevallig terechtgekomen en worden door Pekk, een kwaad meesterbrein, vastgehouden… maar de tijd tikt!

Dan naar het spel: we kregen eerst allemaal een T-shirt van de film cadeau (en het zorgde meteen voor extra promotie in de stad). Vervolgens kregen we per groepje een GSM/GPS-toestel dat ons het te volgen parcours zou wijzen. Gedurende twee uur wordt wie het spel speelt met de hulp van een virtueel labyrint door de spannendste plekjes van Gent geloodst. Door de kaart te volgen en de virtuele vlaggetjes te vinden, baanden we zo onze weg richting eindpunt. Bij elk vlaggetje moet je een opdracht uitvoeren en dan kan je verder naar de volgende locatie. De opdrachten zijn zowel visueel (foto’s nemen), auditief (iets zingen of spreken) als virtueel (effecten) en alles werd meteen doorgestuurd via het toestelletje dat we mochten gebruiken.

IMG_7555 IMG_7560 IMG_7561

Het spel is zo gemaakt dat er competitie ontstaat tussen de verschillende deelnemende groepen: via het kaartje kan je de andere groepen volgen en hen dwarsbomen. Elke uitgevoerde opdracht levert punten op, maar doordat iedereen de andere groepen virtueel kan bestoken met objecten, kan je ook weer punten verliezen. Daarnaast is het ook zo dat de oplossingen van de opdrachten door de verschillende groepen met elkaar vergeleken worden: je krijgt dus een score die je deels zelf in de hand hebt maar die ook bepaald wordt door hoe goed (of slecht) ze is in vergelijking met de andere groepen.
Enkele van de opdrachten om je alvast zin te doen krijgen: vorm een zin waarbij de eerste letter van elk woord overkomt met de letters van Labyrinthus; maak een piramide van minstens 3 niveaus; beeld uit hoe je vlucht met een blik vol angst …

IMG_7566 IMG_7569

 

IMG_7572 IMG_7575

Voor de lancering van het spel eindigde de route, uiteraard, bij Kinepolis waar de leuke namiddag werd afgesloten met een signeersessie én een ticket voor de film. Dat filmticketje werd gebruikt naar het einde van de zomervakantie, andermaal in groep en het werd heel gezellig. Voorzien van popcorn en ander lekkers keken we naar een hele fijne prent, een echte familiefilm. Wij amuseerden ons met het herkennen van de exacte locaties want de film is immers helemaal in Gent opgenomen (en het vaststellen van zaken die niet overeenstemmen met de werkelijkheid maar dat is film natuurlijk, de mooiste plekjes worden aan elkaar geplakt).

IMG_7570 IMG_7592

Ook zin gekregen om te spelen? Het stadsspel werd ontwikkeld door Paradiso Filmed Entertainment en I Challenge en zal ongeveer 1 jaar beschikbaar zijn. De film zal  nog wel eventjes in de bioscoop te zien zijn maar misschien toch niet te lang mee wachten dan.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *