Het gaat allemaal ongelooflijk snel. De crèche en de kleuterschool lijken zowat lichtjaren geleden en ook die lagere school gaat met een razende vaart vooruit want we zijn hier ten huize al over de helft.
Net zoals alle voorbije schooljaren werd vol enthousiasme het nieuwe schooljaar gestart. De vriendjes in de klas zijn ok (al was het toch even een moeilijk moment bij het horen dat BFF en klasgenootje sedert eerste kleuterklas voor het eerst niet meer bij haar zou zitten). Dit jaar opnieuw een meester, net zoals in het tweede leerjaar! jaja op een van oorsprong meisjesschool zitten er behoorlijk wat mannelijke leerkrachten, en dat vind ik best een goede zaak. Het verdict na schooldag 1: “hij speelt toneel, is supporter van AA Gent en maakt veel leukere grapjes dan de juffen, ik denk dat het leuk gaat worden”.
De tweede week van september het infomoment voor de ouders: uitermate interessant, gemotiveerde leerkracht, goed georganiseerd en duidelijk met veel goesting om, na ongeveer 10 jaar zesde leerjaar, aan de slag te gaan in het vierde.
Intussen is het wel duidelijk dat ons kleine meisje groter wordt en ook het lessenpakket steeds meer richting humaniora zal uitgaan: zelfstandiger leren werken. Lezend leren, opzoeken op en werken met de PC,… Het zal beetje bij beetje ook voor ons wennen worden.
Buitenschoolse activiteiten worden hier ietwat binnen de perken gehouden: ropeskipping ging van 1 naar 2 keer een uurtje in de week, tekenacademie werd geschrapt wegens niet boeiend genoeg, VKSJ blijft en voor de rest vullen we aan zo nu en dan met een zondagse paardrijles, een educatieve workshop in de bib, een bezoekje aan een tentoonstelling of evenement zoals bv OdeGand (waarover vroeger al meer), …
Ondertussen is de eerste maand op school al achter de rug. De schoolfotograaf kwam al langs, de klas bracht al een bezoekje aan het STAM en aan het Huis van Alijn, de verkeerspolitie kwam langs en ze mochten fietsproefjes doen, … en er wordt volop gecijferd, met grotere getallen, maal- en deeltafels worden terug goed ingeoefend, het lezen verloopt vlot, bij WO ging het al over ruimtelijke ordening (gene zever zo voor het vierde leerjaar) en over de eeuwen, …
Het wordt volgens mij terug een boeiend jaar 🙂