#projectblogboek – de werkplek

Neem een foto van je werkplek en vertel hoe jij je werk organiseert.

Voor de zomer ben ik naar een nieuwe werkomgeving verhuisd. Van een oud en versleten kantoorgebouw uit de jaren 60 van de vorige eeuw (met weliswaar een bureau voor elke medewerker) naar een modern gebouw van 21 verdiepingen waar we met 30 andere administraties en ongeveer 1400 werknemers samen zitten in een anders werken omgeving. Dit betekent o.a. niet langer een (vaste) werkplek voor elke medewerker en de introductie van clean desk. Voor de meesten onder ons een stevige verandering dus.

Enkele maanden voor de verhuis werd mijn desktop-PC vervangen door een laptop want in een anders werken omgeving kan je niet zonder. Initieel liet ik mijn laptop nog gewoon op mijn bureau staan, maar ik besloot mijzelf voor te bereiden op de nieuwe werkomgeving zodat de verandering alvast voor mij stapsgewijs kon verlopen. Twee maanden voor de verhuis ging ik steeds meer ‘anders werken’: elke dag laptop loskoppelen en aanschakelen (extra scherm, extra klavier, docking bleven op  mijn bureau, laptop en muis in de rugzak en mee naar huis). Intussen moesten we ook volledig overschakelen op een digitaal klassement en dat uiteraard op het netwerk i.p.v. op e eigen schijf. Tonnen papier zijn er weggegooid, letterlijk.
Bijkomend voordeel: ondertussen kon ik ook werken op de teleserver. Het enige wat ik voor mijn laptop nog nodig heb, is een internettoegang en ik kan alle informatie raadplegen die op ons netwerk staat. Geen gesleur meer met papier. Het notablokje in de vergaderingen en overlegmomenten verving ik steeds meer door mijn laptop, waarom nog op papier noteren wanneer het meteen digitaal kan!
Ondertussen zitten we al bijna vijf maanden in het nieuwe kantoorgebouw en ik ben dat anders werken inmiddels al goed gewoon. Ik weet zelfs niet of ik het nog anders zou willen. Ik hou immers niet zo erg van stapels papier die rondslingeren, een opgeruimde plek zorgt bij mij voor een meer opgeruimde geest.

werkplek

Ook mooi meegenomen op kantoor is het mooie uitzicht: vanaf de 13de verdieping heb je werkelijk een mooi zicht op Gent. Ik kijk meestal uit over de groenere zuidkant van Gent (richting Sint-Denijs-Westrem met Ikea en KBC-toren als eerste bakens maar bij helder weer zie ik zelfs de ‘bol’ van het leger in Gavere), aan de andere kant van onze verdieping zicht op de binnenstad met alle torens tot en met de Gentse haven met koeltoren en windmolens en aan vanuit onze kitchenette zicht op het station en alle werken die daar nog bezig zijn aan de sporen. Deze morgen trouwens genoten van de opgaande zon (helaas waren de ramen nogal vuil).

zon

Mijn werkplek thuis is geen vaste plek in een eigen bureau. Ook hier als het ware een variant op anders werken (maar dan zonder extra beeldscherm of klavier). Ik installeer mij aan de eettafel met mijn laptop, log via de wifi in op de teleserver en kan werken. Heel soms heb ik nog eens een papieren document mee, maar dat wordt steeds zeldzamer. Wat ik wel standaard in mijn rugzak zitten heb, zijn oortjes. Wanneer er teveel omgevingslawaai is, op bureau of thuis, dan steek ik die in en luister naar een online radiostation, meestal jazz. De muziek vormt dan als het ware een barrière en zorgt ervoor dat ik geconcentreerd kan blijven werken.

Grootste verschil tussen thuis werken en op kantoor is het gebrek aan een goede bureaustoel thuis. Op termijn zal ik die investering zeker nog doen want dat verhoogt toch wel sterk het comfort.

En mocht er nog iemand tips hebben of suggesties, laat ze gerust achter in de commentaren.

2 reacties op “#projectblogboek – de werkplek

  1. Ik weet niet hoe lang wij al verhuisd zijn, ik vermoed bijna zeven jaar anders werken en clean desk en ik betrap mezelf er op dat ik nog steeds dingen print en soms meer dan één keer omdat ik ze niet vind of niet bij heb. Vreselijk vind ik dat zelf.

    Een tip is dat je ook eens moet ergens anders durven gaan zitten, misschien eens bij de mensen van een andere afdeling en ook midden op de dag mag je wel van plaats veranderen omdat het te druk is ofzo.

    1. ik druk ook nog wel eens papier af hoor Patricia, zeker om na te lezen, maar na verwerking vliegt het alweer snel in de vuilbak. Ik was zelf verbaasd hoe goed het me lukt want ik hou van papier. Op een andere plek gaan zitten deed ik ook al. Ideaal wanneer je niet teveel gestoord wil worden, de collega’s vinden je niet meteen en denken dan soms dat je er niet bent 😉

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *