Heidi, van Living by the Sea is al jaren bezig met minimaliseren en organiseerde al eerder een 30-dagen challenge. Na menig verhuis de voorbije jaren zag ik ook wel de meerwaarde van minimaliseren in en deed ik al heel wat stappen in die richting maar het kan ongetwijfeld nog een stuk beter. Ik heb geen ambitie om all the way te gaan zoals Marie Kondo, maar ik zie zeker de voordelen van minder spullen.
De start van het nieuwe jaar leek me ideaal om nog eens een minimaliseerronde in eigen huis te organiseren en dus besloot ik me op de challenge van Heidi te inspireren. De uitdagingen zullen wel verspreid liggen over verschillende weekends, kwestie van een en ander ingepast te krijgen in de dagdagelijkse planning 🙂
Mijn ervaringen zal ik hier vervolgens neerpennen.
Interessant leesvoer vind je ook in Heidi’s post minimaliseren voor beginners
# uitdaging 1: doe vijf dingen die je dubbel hebt weg
Na twee keer zelf te verhuizen op 3 jaar tijd werd ik al eerder verplicht om goed na te denken of we alle spullen wel zouden houden, vooral omdat verhuis 1 een vermindering van beschikbare ruimte inhield. Toch was ik nog erg verrast dat we bij de tweede verhuis zowaar nog steeds een eivolle verhuiswagen hadden (verhuis 1 hadden we zelf gedaan, in een aantal keren en dan krijg je geen totaalzicht op het verhuisde volume). Het resultaat was dat ik bij het uitpakken nog eens een grondige screening deed of ik alle verhuisde spullen effectief wou houden (en er werd wel degelijk nog een en ander weggedaan).
Wat keukenspullen betreft, heb ik nog steeds een dubbel servies (een dagelijks, voor 6 personen en een ‘zondags’ voor 12 personen). Ik zou dat nooit meer doen, al helemaal niet wat glazen betreft, maar ik gebruik ze nog en dus besloot ik deze ‘dubbels’ te houden.
In mijn keukenla liggen dan weer geen dubbele sets pollepels of kurkentrekkers. Ik heb twee gardes (alhoewel ik bijna altijd mijn plat exemplaar van Tupperware gebruik en de andere er enkel nog als reserve ligt en dus eigenlijk weg zou mogen, maar voorlopig mag hij van mij nog even blijven liggen). De scharen hebben elk hun eigen functie: eentje voor papier en andere verpakkingen, eentje voor voedingswaren en eentje voor kruiden (dat laatste kocht ik eigenlijk vooral omdat ik het zo mooi vond moet ik bekennen).
Recent betrapte ik mij op de gedachte dat een tweede pannenlikker misschien geen overbodige luxe zou zijn, al is de kans groot dat ik net door deze challenge mijn voornemen om er eentje extra te kopen toch weer laat varen 🙂 .
Wat tafellinnen betreft, daar was wel nog ruimte om te minderen. Ik werkte lang geleden een tijd in een interieurwinkel en liet mij toen enkele keren verleiden tot de aankoop van een mooi tafelkleed. Het waren (zijn) exemplaren van goede kwaliteit maar nu we een nieuwe tafel gekocht hebben, gebruiken we die eigenlijk al een jaar niet meer. We vinden onze tafel te mooi om ze volledig te verbergen en leggen enkel nog placemats.
Toen ik enkele exemplaren eens openvouwde, bleek bovendien dat sommige gewoon te kort zijn voor onze nieuwe tafel! Intussen verhuisden er drie stuks naar mijn zusje die ze wel goed kon gebruiken. De resterende exemplaren mogen nog even in de kast blijven liggen, bij de placemats en de servetten. Volgend jaar opnieuw evalueren of ze nog uit de kast gekomen zijn want ik ben eigenlijk niet meer zo’n fan van kleurrijk tafellinnen 🙂
Sedert enkele maanden heb ik ook een theepot dubbel maar daar pleit ik ‘verzachtende omstandigheden’. Het dubbele exemplaar komt van mijn zusje. Zij verhuisde recent en moest ook ‘ontspullen’ wegens minder plaats. In haar kast stond een mooie theepot die echter nooit gebruikt werd. Wij drinken dagelijks thee (onze pot wordt dus vaak gebruikt wat het risico op breuk iets groter maakt, maar dat op zich is geen voldoende reden om een tweede exemplaar te kopen) en ik vond haar theepot te mooi om naar de kringwinkel te verhuizen. Ontspullen bij anderen kan dus ‘gevaarlijk’ zijn voor je eigen huisraad 😉
Slotsom wat uitdaging 1 betreft: door de recente verhuisbewegingen werd er hier al stevig ontdubbeld, maar ik neem mijzelf voor om op regelmatige basis (pakweg jaarlijks) mijn kasten te blijven controleren en spullen die ik toch niet blijk te gebruiken een andere bestemming te geven.
De algemene regel die ik daarnaast sowieso al jaren hanteer: kan het niet meer in de kast, dan zijn er hoogst waarschijnlijk teveel spullen 🙂
Worstelen jullie ook met teveel spullen in huis? Tips om dat aan te pakken blijven altijd welkom 🙂
Benieuwd naar het vervolg 🙂
working on it ; de volgende is gelukkig een gemakkelijke voor mij 😉