Energy

Dat het nogal druk is, is bij momenten een understatement, maar tegelijk heb ik intussen ook wel geleerd dat ik zelf wel deels kan bepalen hoe druk ik het laat worden en ben ik ook al beter geworden in het neen leren zeggen of voor mezelf te kiezen (al denken sommigen daar ongetwijfeld het hunne van).
Wanneer het druk is, blijft er vaak minder tijd over om te schrijven en dan is een blogchallenge soms net wat nodig is om er dat beetje meer tijd aan te besteden. Er zitten immers altijd wel ideeën in mijn hoofd maar soms neem ik gewoon te weinig tijd om ze ook effectief eens uit te schrijven. Het eerste thema van deze challenge is positiviteit en energie.

Mijn meest recente energieboost kreeg ik de voorbije week op het werk. Daar zochten we naar een alternatief voor de gesprekken in de koffiehoek. Veel van mijn collega’s zijn net als ikzelf vooral kantoormensen en dan wordt een kop koffie (of iets anders om te drinken) en een bijbehorende babbel, over het werk of privé, toch wel gesmaakt. Doordat we sinds dit voorjaar veel meer thuiswerken zijn die babbels voor velen zeldza(a)m(er) geworden en weten we gewoon minder van elkaar(s werk).

Na wat hersenshozen met het communicatieteam kwamen we uit op een format die je eigenlijk wel kan omschrijven als een vorm van internetradio (al draaiden we geen plaatjes). We zochten en vonden een catchy teaser, ontwierpen een leuk logo, hielden de inhoud van ons idee grotendeels geheim tot het moment suprême en vertelden de collega’s die een bijdrage zouden leveren niet meer dan strikt genomen nodig was 🙂

Aangezien ook de rest van het werk bleef doorlopen konden we maar een beperkte tijd in de voorbereiding steken maar ik hield steeds in mijn achterhoofd “je moet niet meteen de marathon willen uitlopen als je nog maar in de start to run fase zit” en dat hielp wel. We hielden het in se vrij eenvoudig: enkele korte getuigenissen die volgens ons de meeste collega’s wel zouden boeien (collega die nieuw gestart is deze zomer, collega die op pensioen ging en waarvoor een alternatief afscheid werd uitgewerkt, …), afwisseling in de onderwerpen, luchtig van toon, eerder persoonlijk qua aanpak.

Het zorgde voor een gezonde dosis spanning en vorige woensdag was het moment van de waarheid. We gingen online (via MS Teams), hadden 70 collega’s die aanwezig waren en waarvan een vrij groot deel enthousiast meeging in de interacties die we voorzien hadden en zelfs wanneer er niet expliciet iets voorzien was (via de chat) 🙂
Even werd het erg spannend toen bij de co-presentator thuis het internet uitviel en ik moest improviseren.  Doordat we in de voormiddag echter alles inhoudelijk nog eens goed hadden doorgesproken is ook dat vrij aardig gelukt en bleef de positieve vibe die we van bij de start hadden, behouden.

De reacties waren ronduit positief en ‘t was lang geleden dat ik nog zo’n energieboost ervaren had. ‘s Avonds ben ik met een grote glimlach op mijn gezicht in slaap gevallen (ook al wist ik dat de komende dagen een inhaalbeweging voor een aantal andere dossiers nodig zou zijn).
Uiteraard is er nog ruimte voor verbetering maar qua format was het een voltreffer en met heel veel goesting gaan we volgende maand opnieuw voor een leuke uitzending 🙂

Waar krijg jij energie van?

 

Deze blogpost schreef ik binnen het thema ‘Positiviteit en energie‘, het eerste thema van de BlogBoost Najaarschallenge. Meer lezen? Deze bloggers doen ook mee!

 

6 thoughts on “Energy

    1. Thnx! Grappige is dat ik als student nog met de idee speelde dat werken voor de radio wel een leuke job zou kunnen zijn (of natuurdocumentaires inspreken, maar dat was wellicht omdat ik stiekem beetje jaloers was op de mooie stemmen van Jessie De Caluwé en Vic De Wachter en co) 😉

  1. Ben ook net aan het zoeken naar een manier om de interne communicatie virtueel te versterken. Gezamenlijk moment van donderdag hebben we moeten cancellen (60 mensen ). Op welk moment van de dag deed je het? En hoe lang?

    1. Was enorm zoeken naar een ‘goed’ moment want mocht liefst niet overlappen met (grotere) vergaderingen waardoor we uiteindelijk op woensdag uitkwamen want niet ideaal was voor verschillende collega’s die niet werken die dag maar anderzijds wel goed bleek te zijn voor vele anderen net omdat er op woensdag maar heel weinig vergaderingen zijn. We zijn gestart om 13.30 en uiteindelijk duurde het 45 minuten. We hadden een uurtje in de agenda’s gezet maar mikten zelf op een dik half uur. We waren ook iets vroeger online en hadden een wachtslide klaargezet met 2 informele vragen waarop mensen in de chat al konden reageren (en dat deden ze ook).

  2. cool idee.
    Ik heb soms formeel “virtual coffee breaks” met willekeurig gekozen collega’s uit verschillende afdelingen geboekt deze zomer. in September gingen we wel in lage mate naar kantoor maar nu weer minder, dus nieuwe boosts zijn wel handig

    Dus het was echt soort “radio” uitzending? En hoe vaak zou je dat doen?

    1. Je moest op zich gewoon inchecken voor een Teams meeting maar we hadden het wel opgevat als een soort radio-uitzending en ons ‘jargon’ ook een beetje aangepast met “nu over naar x op locatie” , een aangepaste foto als achtergrondbeeld, … en we hebben het ook opgenomen zodat wie er niet kon bij zijn achteraf nog eens kon kijken/luisteren.
      We gaan proberen om het pakweg om de 4-5 weken te organiseren. We laten ons ook wat inspireren door bestaande TV- en radioprogramma’s om bepaalde formats een eigen twist te geven… nog veel ideeën om uit te werken/testen 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *