Minimaliseerchallenge #6 diepvries, ijskast en voorraadkast: go for zero waste

Wie is het nog nooit overkomen: voedingswaren die achterin de voorraadkast verzeild geraken en de houdbaarheidsdatum overschrijden, het verste hoekje van de diepvries waarin de sommige potjes net iets te lang blijven zitten, potjes en flesjes die langer dan goed is in de ijskast blijven staan…

Aangezien we slechts met drie onder hetzelfde dak wonen, is onze voorraad voedsel beslist een stuk beperkter dan bij grote gezinnen. Toch wordt er hier quasi elke dag gekookt en nemen we regelmatig een brooddoos/lunchbox mee naar school/werk.
Wekelijks doen we één keer uitgebreid boodschappen in het grootwarenhuis. Ik heb steevast een boodschappenlijstje in de keuken liggen. Hierop noteer ik wat (bijna) op is en aangevuld moet worden (het lijstje hieronder was nog onvolledig ).

In de winkel zelf kijk ik verder nog wat in promotie staat of laat ik me voor een maaltijd inspireren door het aanbod van de dag waarbij ik toch enigszins rekening probeer te houden met het seizoen (of ik koop diepvries).

Bij het aanvullen van diepvries of voorraadkast schuif de oudste producten naar voor zodat ik deze het snelst verwerk. Wanneer ik vaststel dat bepaalde producten dichter bij de houdbaarheidsdatum komen, dan zal ik passende gerechten zoeken om deze te verwerken.  Online vind je trouwens verschillende websites en apps die je recepten voorstellen op basis van de ingrediënten die je ter beschikking hebt.


Restjesdag was bij ons als kind al gangbaar en vind ik nog steeds een leuk concept. Ook hiervoor vind je online tegenwoordig een pak tips en suggesties die je helpen om geen voedsel te verspillen.

Deze challenge ligt me dus wel, al moet ook ik wel eens opletten hoor dat er niets over datum gaat of te lang blijft liggen 😉
Wordt er bij jullie veel eten weggegooid of hebben jullie nog meer tips om dat tegen te gaan? Laat het me gerust weten, een mens kan altijd bijleren.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *