Tag archieven: Floraliën

Floraliën 2026

Ik keek best wel naar uit de Floraliën. Al van kindsbeen af ga ik immers naar de vierjaarlijkse bloemenshow in Gent en ik denk niet dat ik veel edities gemist heb. Dit jaar ging ik samen met mijn vader, mijn nieuwjaarscadeautje voor hem 🙂

Ik koos voor een bezoekje halfweg het festival, voorbij de drukte van de eerste dagen en voordat de bloemen misschien al een beetje zouden beginnen tanen. Ik boekte tickets voor het eerste tijdsblok ’s ochtends, tussen 8u en 9u, in de veronderstelling dat het dan wel vrij rustig zou zijn (en dat bleek nog een paar euro goedkoper ook).

Na de drukte van het eerste weekend bleek het die woensdagochtend superrustig (zo kalm hadden ze het nog niet gehad hoorde ik toevallig een van de toezichters zeggen). Heerlijk om op die manier door de beurs te wandelen, het voelde bijna als een privébezoek. Ik kon er ook zonder problemen foto’s maken, er liep nauwelijks iemand in beeld en ik stond ook niet in de weg van andere bezoekers 😉

De inkleding van het Kuipke kon ik waarderen als idee, maar de uitwerking sprak me op zich minder aan. Voor een deel van het publiek zal dit misschien toch iets te bevreemdend geweest zijn?

We genoten samen van de bloemenpracht, van de klassieke azalea’s en rododendrons over de gigantische bloemstukken en verrassende composities. Ik maakte best veel foto’s en probeer me hier tot een (ruime) selectie te beperken 😉

We liepen ook nog even naar het provinciehuis, al had ik daar precies toch iets meer verwacht. In de gespreksruimtes stonden enkele ikebana werkstukken en in de open ruimte ernaast een aantal stevige azalea’s.

Op de nevententoonstellingen in Libertas en de Gentse musea ben ik helaas niet meer geraakt. Maar misschien lukt het bij een volgende editie wel weer. Ik kijk er alvast naar uit 😉

Arne Quinze op Gentse Kouter

Sinds kort staat er een extra kunstwerk op de Kouter in Gent. Het is een werk van bijna 6 meter hoog, heet “Lupine Flowers” en is een interpretatie van de lupinebloem. Maker is Arne Quinze, die je misschien kent van zijn grote knaloranje beelden op de dijk in Oostende. Dit kunstwerk is ietwat vergelijkbaar van vormgeving, maar heel donker van kleur.

Ik las achteraf online dat het beeld op de Kouter eerder al in Amsterdam stond en er kwam naar aanleiding van de Floraliën en in samenwerking met Coutre, een nieuwe coworking- en netwerk-plek in de Wolweverskapel (Kleinvleeshuissteeg) waar ook een gratis expo te zien zal zijn tijdens de Floraliën.

Het kunstwerk is een sculptuur van een lupinebloem en de kunstenaar verwoordt het zelf als volgt “Het is een symbool. Ik heb ooit een reis gemaakt van Peking naar Parijs. Hoe dichter ik naar Europa kwam, naar de Westerse beschaving, hoe meer de diversiteit aan fauna en flora verdween. Ook de wilde lupinebloem verdween van Siberië naar de Duitse grens. Dat vond ik zo jammer. Dit kunstwerk toont een beetje mijn gevecht om de bloem opnieuw te introduceren in de natuur.”

Ik zie weinig linken met een lupine en vind het wel een donker werk, maar smaken verschillen en ik denk dat ik het nu ook weer niet erg zou vinden dat het werk een permanente plek op de Kouter zou krijgen. De dijk van Oostende en de Rock Strangers (geplaatst naar aanleiding van het kunstenfestival Beaufort in 2012) vind ik intussen ook wel onlosmakelijk met elkaar verbonden en ze figureren op heel wat foto’s 😉

Tijdens de Floraliën zal er ook een groot wanddoek van Arne Quinze in het ICC hangen. En voor die Gentse Floraliën kocht ik twee jaar geleden al tickets, maar corona stak 2 jaar na elkaar een stokje voor de organisatie. Vanaf 29 april tot en met 8 mei 2022 zal het dan eindelijk toch zover zijn 😉

Over de vorige editie van de Floraliën, in 2016, schreef ik trouwens meerdere verslagjes (deel1 deel2 deel3deel4 deel5 deel6).